Ik lees steeds meer over indexbeleggen. Is indexbeleggen niet te groot geworden?

We zullen proberen antwoord op deze vraag te geven. Laten we beginnen dat, ongeacht de grootte van indexbeleggen, de volgende stellingen altijd van toepassing zijn:

• Het rendement voor de gemiddelde belegger is gelijk aan het marktrendement minus kosten.
  • Beleggen is een 'zero-sum' game. Dat betekent dat waar de ene belegger een beter rendement weet te realiseren dan het marktrendement, er altijd een andere belegger moet zijn die een slechter rendement realiseert.

Bovenstaande feiten zullen altijd waar zijn. Indexbeleggers hoeven zich dan ook geen zorgen te maken dat er te veel indexbeleggers zouden zijn. In de praktijk blijkt het overigens nog wel mee te vallen. Als we op dit moment kijken naar de belangen van passieve fondsen, dan zien we dat met betrekking tot aandelen indexfondsen slechts 14% en bij obligaties zelfs nog maar 3% van de totale marktkapitalisatie uitmaken.

Bovenstaande grafiek is afkomstig van Vanguard. Het geeft duidelijk aan dat, ondanks het grote succes van indexbeleggen, de leidende beleggingsmethodiek zonder enige twijfel nog steeds actief beheer is. De marktaandeel in Nederland zijn voor particuliere beleggers nog aanzienlijk lager.

We concluderen dus dat indexbeleggen nog maar aan het begin staat van een prachtige toekomst.